Gang gi Makan ;D

Gang gi Makan ;D
2 idiots missing D:

Lame ppl for life !

Lame ppl for life !
<3 ya xD

No Gabby ~ sadly xD

July 15, 2009

Just reviewing Chapter 9 of form 5 history here ~~ dun mind me =D

Perang Dunia Pertama ~ Sebab berlakunya perang , Peristiwa peperangan dan kesan perang.

Untuk menjadi negara bangsa ~ sesebuah negara akan menghalau keluar bangsa lain keluar negara mereka. Ini disebabkan mereka tidak "Ngam" dengan bangsa lain.Bila mereka menghalau bangsa lain keluar ~ bangsa lain tersebut tidak puas hati. Bangsa lain akan membuat negara mereka sendiri di luar negara tersebut dan ini menjadikan mereka negara jiran kepada Negara sebelumnya.
Kenapa peperangan berlaku? Ini disebabkan oleh faktor ekonomi and faktor politik. Oleh kerana bangsa lain tadi telah dihalau , ini menunjukan mereka tidak boleh "klick" dengan bangsa tersebut. Sekarang , mereka telah menjadi negara jiran kepada negara tadi itu dan mereka masih tidak "ngam" dengan negara tersebut. Ini tidak menyebabkan peperangan ~ tapi perang dingin.

Perang dunia pertama berlaku disebabkan oleh sifat Nassionalisme - semangat yang berkobar^2 dan kesanggup mereka untuk berkorban.Mereka ingin menunjukan kuasa mereka. Perebutan untuk menguasai ekonomi oleh negara^2 besar juga merupakan satu sebabnya.Kenapa? Untuk bahan mentah.~ Jerman dan Itali pula menyertai kuasa besar Eropah seperti Britian, Perancis , Rusia dan Austria , Hungary dalam usaha meluaskan tanah jajahan.

Terdapat 2 pakatan pada masa itu ~ iaitu Pakatan Kuasa Tengah yang terdiri daripada Jerman dan Austria, Hungary. Satu lagi pakatan ialah Pakatan Bertiga yang terdiri daripada Britian , Perancis dan Rusia.

Factor yang mencetuskan perang dunia pertama adalah disebabkan oleh pembunuhan Franz Ferdinand , pewaris takhta Austria , Hungary dan isterinya oleh penganas Serbia. Ini memyebabkan Austria ingin membalas dendam. Oleh kerana Austria ada pakatan dengan Jerman , Austria telah istiharkan peperangan terhadap Serbia. Serbia pula memdapatkan bantuan daripada Rusia dan Peransis (sekutunya). Jerman telah menyerang Perancis. Oleh sebab untuk masuk ke Perancis ~ Jerman perlu melalui negara lain yang tidak terlibat.Contohnya , Belgium yang bersekutu dengan Britian. Jerman tidak masuk Belgium dengan aman damai tau? Mereka dianggap menceroboh Belgium dan askar^2 mereka telah melakukan perkara yang tidak baik semasa berada di negara Belgium. Ini memyebabkan Britian marah dan Britian juga telah melibatkan diri mereka dalan peperangan tersebut.

Dalam perjalanan Jerman ke Perancis , terdapat satu sungai di mana sebuah kapal dagang milik America Syarikat berada di situ. Jerman telah menyerang kapal tersebut yang milik Amerika Syarikat. Tapi ini tidak cukup sebagai bukti untuk membuktikan bahawa Jerman ingin memcutuskan peperangan dengan A.S. Oleh itu , A.S tidak terlibat dalam peperangan tersebut. Tapi , A.S berasa tidak puas hati . Mereka telah memberi suplies kepada Pakatan Bertiga untuk membantu mereka dalam peperangan.Secara langsung ~ A.S telah melibatkan diri . Pakatan bertiga telah membelanjakan 125 billion USD manakala kuasa Paksi telah membelanjakan 60 billion USD.

Kesan daripada PDP ini adalah
1. Banyak nyawa dan harta telah musnah.
2.Rusia terbelah kepada dua ~ salah satunya memegang fahaman komunis.
3. Perjanjian Versailles - untuk tamatkan peperangan.
4. Peta Eropah telah berubah (sila rujuk buku teks)
5 . Wujudnya negara baru - Poland , Finland ect ect.

No comments: